Taulukkopeli lisää mielenkiintoa sähly- ja salibandyvuorolle.
Taulukkopeli on sählyyn kehitetty pelijärjestelmä, jonka tarkoitus on tehdä pelitapahtumasta entistä kiinnostavampi ja tasapuolisempi.
Historia
Sählyn säännöissä ja pelisysteemeissä on pieniä eroja pelipaikasta riippuen. Perinteiset pelisysteemit ovat pitkälti lähtöisin Helsingin yliopiston ja Kauppakorkean sählyvuoroilta. Merkittävimmät erot säännöissä ovat maalivahtien roolissa, aloituksissa ja vapaa- ja rangaistuslyönneissä. Myös peliajan pituus ja vaihtomiesten pyöritys vaihtelee paikasta riippuen.
90-luvun loppupuolella kehitettiin Arena Centerin yhteistyökumppanien sählyvuorolle järjestelmä, joka mahdollistaa eritasoisten pelaajien mielekkään pelaamisen. Joukkueen satunnaisen vaihtelun lisäksi toinen tärkeä seikka oli saada pelin jännitys säilymään vuoron loppuun asti. Lisäksi järjestelmän tulisi olla helppo ja miellyttävä käyttää. Taulukon ilme on kehittynyt matkan varrella ja myös sääntöihin on tullut pieniä uudistuksia.
Varusteet
Taulukkopeli ja sen pelaaminen vaatii joukkueiden erottamiseksi mieluiten kääntöliivit pelaajille, “munakellon”, kynän ja taulukon. Taulukko on kaksipuoleinen A4-moniste, jossa on 6–12 pelaajalle taulukot.
Pelaajat
Pelaajat merkitään taulukkoon vaikka tulojärjestyksessä. Oletetaan esimerkiksi , että on yhdeksän pelaajaa, jolloin viimeisenä tullut jää vaihtoon eli on kellomies ja tuomari (taulukossa musta palkki). Pelaajia on kummassakin joukkueessa neljä kentällä tässä esimerkkitapauksessa. Kentän koko, paikan tapa ja saapuneet pelaajat määräävä kuinka monta on kentällä. Neljä vastaan neljä on hauskinta ja viisi vastaan viisi melkoista sählyä, mutta parempi kuin monta miestä vaihdossa.
Peliaika
Aina kun on vaihtomies peliaika on kolme minuuttia, muulloin neljä minuuttia. Vuoron pituus vaikuttaa kuinka monta peliä pelataan. Runkosarja päättyy 10–15 min ennen lopussa pelattavaa grandea.
Aloitus
Peli alkaa vaalean joukkueen keskipisteestä, vapaalla syötöllä taaksepäin. Maalin jälkeen aloitetaan samalla tavalla. Pallon mennessä kaukalon ulkopuolelle, peli jatkuu jos pallo tulee takaisin, muutoin normaali sisäänlyönti (etäisyyssääntö väljempi, n. 1,5 metriä).
Pisteet
Jokainen kerää itselleen pisteitä, voitosta 2–3 pistettä ja tasapelistä yksi piste. Kolmen minuutin pelissä (vaihtomiehiä) peli katkeaa myös kolmen maalin eroon, jolloin voitto antaa 3 pistettä. Samoin neljän minuutin pelissä (kun ei ole vaihtomiehiä) peli katkeaa neljän maalin eroon ja voittajille 4 pistettä. Tasapeli antaa kaikille pelaaville pisteen (ei siis vaihtomiehille). Pisteet merkitään pelaajan riville taulukkoon kyseisen pelin kohdalle. Taulukkoa on helppo käyttää. Grandea varten, kun runkosarjan pisteet lasketaan yhteen ja tulee sama pistemäärä, ratkaisee viimeinen voitto (jos siten ei löydy ratkaisua käytetään pelinumeroa tai ikää).
Grande
Grande eli loppupeli pelataan runkosarjan päätteeksi, jotta vähän voittoja saavuttaneilla on uusi mahdollisuus. Pelaajien pisteet lasketaan yhteen (viimeinen kellomies laskee valmiiksi), ja ylempään joukkueeseen pääsee esimerkkitapauksessa (9 pelaajaa) 4 parasta ja rupuun joutuu 5 huonointa. Huonoimmilla vaihtomies kierrätetään pienimmästä suurimpaan numeroon tai ikäjärjestyksen mukaan ja aina maalista vaihto. Grande pelataan kymmeneen maaliin kahden erolla tai vuoron loppuun. Grande voittaja on grande voittaja. Ruput ovat kokemuksen perusteella usein innostuneet grandessa rajuun yritykseen ja vieneet voiton. On myös mahdollista loppupeliin laittaa paremmuusjärjestyksessä parilliset ja parittomat.
Kirjanpitäjä
Taulukkoon merkitsijänä kannattaa käyttää henkilöä, joka on ymmärtänyt systeemin, osaa käyttää ääntään ja tehdä nopeasti pistemerkinnät. Turha hukata hauskaa peliaikaa joukkueiden vaihtoon.
Lataa taulukkopelipohja
Lataa taulukkopohja PDF-muodossa
- Jos et saa PDF-tiedostoja auki, asenna ilmainen Adobe Reader
- Ilmainen vaihtoehto on myös kattava OpenOffice.org-toimisto-ohjelmisto